Engagera dig‎ > ‎Stadsdelsgrupper‎ > ‎

Bromma

Vision om ett grönare Bromma

Det är viktigt att inte bara prata om flygbuller från Bromma flygplats, utan också visa att Miljöpartiet har en vision av en ny grön stadsdel.

Stadsdelsgrupperna i Bromma och Järva ordnade tillsammans ett öppet hus i Medborgarhuset i Alvik där vi inför mötet gjorde en modell över hur det kan se ut i området år 2030. Den visar att det går att bygga en tät stad, men att det ändå finns plats för både parker, idrottsplatser och skolor.

Stockholms Universitet var också med på det öppna huset. Några studenter hade gjort ett projektarbete om Bromma flygplats. Deras rapport rekommenderar att man bygger relativt tätt och att flyget flyttas till Skavsta i Nyköping. I Miljöpartiets vision ersätts mycket av flygtrafiken med tågresor, men det är positivt att fler än Miljöpartiet engagerar sig i flygplatsens framtid.

Debattklimatet rörande nedläggning av flygplatsen har varit hårt och Miljöpartiet har fått kritik. Men vi tror på vår vision och kommer att fortsätta att sprida saklig information, så att fler förstår fördelarna med att lägga ner Bromma flygplats.

MP Bromma

Du kan nå oss på bromma@mp.se.

Sammankallande
Karl Persson