Engagera dig‎ > ‎Stadsdelsgrupper‎ > ‎

Norrmalm

Kära norrmalmare, tack för ert engagemang!

Norrmalm är en mötesplats i staden men också i landet. Låt oss lära känna våra kvarter, de människor och de verksamheter som finns här, och de behov och möjligheter som finns. Vi vill därför fördjupa vår lokala verksamhet och välkomnar alla medlemmar, förslag på teman, aktiviteter och seminarier.
MP Norrmalm

Nu siktar vi framåt och stärker vår synlighet under mandatperioden – inte minst inför valet 2018. Vår inledningsvis lilla grupp har vuxit och vi ser med energi framåt.

Karta över Norrmalm

NORRMALM är en mötesplats i staden men också i landet. Här finns Centralstationen, Arlanda Express, Citybanan, teatrar, operan, museer, Kulturhuset, Stadsbiblioteket, departement och regeringskansli, Bellevue i Hagaparken, Vasaparken, Vanadisbadet, Odenplan, Observatoriekullen, Norra Bantorget, Hötorget, Sergels torg, Kungsträdgården, Norrmalmstorg, Nybroplan/Raoul Wallenbergs torg samt Blasieholmen och Skeppsholmen. Universitetet har byggnader och utbildningsverksamhet här och antalet skolor med internationell inriktning från lågstadiet till gymnasiet är stort. Inslaget av hotell, handel och kontor är påtagligt och andelen bostäder är för litet. Vi har hårt trafikerade gator och biltunnelsystem.

• Medborgare: 70 600
  • Ålder 25-64 = 62,7 %
  • Det föds 1 299 och dör 417
  • Födda utomlands eller har två utrikesfödda föräldrar är 11 118/2 678 = 13 796 stycken
  • Resultaten från åk 9 är mycket goda och 69 % har eftergymnasial examen
  • Det finns 39 591 bostäder varav 11 800 hyresrätter. Arbetslösheten ligger på 2,1 % Förvärvsarbetande kvinnor och män är 81 %, jämnt fördelat mellan kvinnor och män.

Du kan nå oss på norrmalm@mp.se.

Sammankallande

Kristiina Lillthors